Auswahl

Frieder Nake: We find the aesthetics in between – A remark on algorithmic art. Z.f. Ästhetik und Allgemeine Kunstwissenschaft 59, 2 (2014) 287-288

Frieder Nake: Algorithmic & artificial. In: Peter Beyls (ed.): Simple thoughts. Gent: Asamer 2014, 93-125

Frieder Nake: The reverse of the painting. In: Albert Kümmel-Schnur, Oliver Deussen, Patrick Tresset (Hrsg.): Zufallszwänge. Roboterbilder zwischen Wissenschaft und Kunst. Konstanz: Universität. 2013, 153-162

Frieder Nake: Considering algorithmics and aesthetics. In Julia Walter-Herrmann, Corinne Büching (eds.): FabLab. Of machines, makers and inventors. Bielefeld: tanscript 2013, 79-91

Frieder Nake: Construction and intuition. Creativity in early computer art. In Jon McCormack & Mark d’Inverno (eds.): Computers and creativity. Berlin, London: Springer 2012, 61-95

Frieder Nake: Vom Generativen. Generatives Design. Generative Ästhetik. Generative Kunst. In: Annette Geiger & Michael Glasmeier (Hrsg.): Kunst und Design. Eine Affäre. Hamburg: Textem Verlag 2012, 107-120

Frieder Nake: Information aesthetics: an heroic experiment. Journal of Mathematics and the Arts 6, 2-3 (2012) 65-75

Frieder Nake: Kalkulation, Visualisation, Interpretation. Betrachtungen zur Computerkunst. In: Martin Roman Deppner, Gottfried Jäger (Hrsg.): Denkprozesse der Fotografie. Die Bielefelder Fotosymposien 1979-2009. Bielefeld: Kerber 2010, 256-272

Frieder Nake: Paragraphs on computer art, past and present. In: Nick Lambert, Jeremy Gardiner, Francesca Franco (eds.): CAT 2010. Ideas before their time. Connecting the past and present in computer art. London: BCS 2010, 55-63

Frieder Nake: Lemma zu „Computerkunst“. In Hubert van den Berg & Walter Fähnders (Hrsg.): Metzler Lexikon Avantgarde. Stuttgart: J.B. Metzler 2009, 67f

Frieder Nake: Durch das Dunkel ein Riss. Revolte und Medium. In Peter Rautmann, Nicholas Schalz (Hrsg.): Die Phantasie an die Macht. Vorträge eines interdisziplinären Projektes. Würzburg: Königshausen und Neumann 2009, 267-284

Frieder Nake: Alles, was fest ist, verdampft. Ästhetik & Kommunikation. Heft 144/45, 40. Jahrgang (Frühjahr 2009) 21-30

Frieder Nake: The semiotic engine. Notes on the history of algorithmic images in Europe. Art Journal 68,1 (Spring 2009) 76-89

Frieder Nake: Work, design, computers, artifacts. In Thomas Binder, Jonas Löwgren, Lone Malmborg (eds.): (Re)Searching the digital Bauhaus. London: Springer 2009, 309-331

Frieder Nake: Surface, interface, subface. Three cases of interaction and one concept. In Uwe Seifert, Jin Hyun Kim, Anthony Moore (eds.): Paradoxes of Interactivity. Perspectives for media theory, human-computer interaction, and artistic investigations. Bielefeld: transcript 2008, 92-109

Frieder Nake: Zeigen, Zeichnen und Zeichen. Der verschwundene Lichtgriffel. In Hans Dieter Hellige (Hrsg.): Mensch-Computer-Interface. Zur Geschichte und Zukunft der Computerbedienung. Bielefeld: transcript Verlag 2008, 121-156

Frieder Nake, Susanne Grabowski: The interface as sign and as aesthetic event. In Paul Fishwick (ed.): Aesthetic computing. Cambridge, MA: MIT Press 2006, 53-70

Frieder Nake: Das doppelte Bild. Bildwelten des Wissens. Kunsthistorisches Jahrbuch für Bildkritik 3,2 (2006) 40-50

Frieder Nake, Susanne Grabowski: Zwei Weisen, das Computerbild zu betrachten. Ansicht des Analogen und des Digitalen. In M. Warnke, W. Coy, G. Ch. Tholen (Hrsg.): HyperKult II. Zur Ortsbestimmung analoger und digitaler Medien. Bielefeld: transkript 2005, 123-149

Frieder Nake: Computer art. A personal recollection. In Linda Candy (ed.): Proc. Creativity and Cognition 2005. New York: ACM 2005, 54-62

Frieder Nake: Algorithmus, Bild und Pixel. Das Bild im Blickfeld der Informatik. In Klaus Sachs-Hombach (Hrsg.): Bildwissenschaft zwischen Anwendung und Reflexion. Köln: Herbert von Halem 2005, 101-121

Frieder Nake: Und wann nun endlich »Kunst« – oder doch lieber nicht? In Claus Pias (Hrsg.): Zukünfte des Computers. Zürich, Berlin: diaphanes 2005, 47-66